Fem saker att ha koll på inför bokslutet

Vad är ett bokslut och varför är det viktigt?

Alla företag måste efter ett avslutat räkenskapsår göra en sammanställning av den löpande bokföringen – ett bokslut. Vilken typ av bokslut ditt företag ska göra beror på vilken typ av företag du driver och storleken på ditt företag. Nedan går vi igenom vad som gäller för olika företagsformer samt fem viktiga saker att tänka på inför bokslutet.

Vilket bokslut behövs för olika företagsformer?

Om du driver en näringsverksamhet måste du upprätta en bokföring, vilket betyder att alla företagsformer är bokföringsskyldiga. Bokslutet görs för att ge en rättvis bild över hur ditt företag har presterat. Det är bolagsformen och/eller företagets omsättning som avgör vilken typ av bokslut du behöver göra och om det måste skickas in till Bolagsverket.

  • Aktiebolag: Ska göra en årsredovisning som sedan skickas in till Bolagsverket.
  • Enskild firma: Grundregeln är att du ska göra ett förenklat årsbokslut om omsättningen inte överstiger 3 miljoner.
  • Handelsbolag och kommanditbolag: Ska upprätta årsbokslut eller årsredovisning beroende på bolagets storlek. Om det finns juridiska personer som ägare behövs en årsredovisning.
  • Ekonomisk förening: Ska alltid upprätta en årsredovisning och ha en revisor.

Förberedelser inför bokslutet: Fem viktiga steg

Redan flera veckor före bokslutsdagen kan du förbereda bokslutet genom att kontrollera att all grunddata finns och är korrekt i bokföringsprogrammet för att underlätta för senare arbete. Följ våra fem steg nedan för att förbereda dig på bästa sätt:

  1. Förbered underlag för alla ekonomiska transaktioner
    Säkerställ att det finns korrekta underlag (som kvitton, fakturor och kontoutdrag) på alla ekonomiska transaktioner. Det ska vara enkelt att följa förloppet, ställningen och resultatet i företaget under året. Förbered allt underlag i tur och ordning för att förenkla processen vid bokslutet.
  2. Stäm av saldo och bankkonto
    Kontrollera att saldot i balansräkningen för bankkonton, skattekonto, moms och arbetsgivaravgifter stämmer. Det gör du enklast genom att stämma av att saldot på bankkontot respektive skattekontot i bokföringen är samma som de kontoutdrag du får från banken och Skatteverket.
  3. Dubbelkolla obetalda kund- och leverantörsfakturor
    Vid bokslutsdagen är det viktigt att ha koll på vilka kund- och leverantörsfakturor som är utestående, det vill säga vilka fakturor som per bokslutsdatum är obetalda av både dig och av dina kunder. Om du använder fakturametoden är fakturorna troligtvis bokförda löpande. Vid boksluts- eller kontantmetoden måste alla obetalda fakturor från december sammanställas och bokföras i december.
  4. Kontrollera inköp och försäljningar av inventarier
    Inventarier delas in i två kategorier: inventarier och förbrukningsinventarier. Inventarier är större inköp med lång livslängd som kostnadsförs över tid genom avskrivningar. Förbrukningsinventarier har kort livslängd (max 3 år) eller är av mindre värde och kan kostnadsföras direkt. Kontrollera att alla inköp och försäljningar av inventarier under året är korrekt bokförda.
  5. Inventera varulagret
    Vid räkenskapsårets slut ska du fastställa varulagrets värde. Inventeringen ska enligt lag göras minst en gång per år och innebär att du räknar fram det totala värdet för varje tillgång i lagret. Vid värderingen kan du använda antingen huvudregeln (det lägsta av anskaffningsvärde och nettoförsäljningsvärde) eller schablonregeln (alltid anskaffningsvärde).

Du kan läsa mer om Huvudregeln och Schablonregeln på Skatteverkets hemsida.

Behöver du hjälp med bokslutet? Vi på Ecovice har erfarenheten och kunskapen som behövs för att hjälpa dig genom hela bokslutsprocessen. Kontakta oss för rådgivning och stöd!

ecovice logga

0470-695 00

C/O Videum Science Park
Videum AB 1-132
351 96 Växjö

© ecovice 2023

Designad av SALTY Communication